Volkswagen Polo III facelifting – Nadwozie

Wadą działania w grupie jest zbyt duże podobieństwo modeli, należących do poszczególnych producentów. Bryła nadwozia i stylistyka wnętrza Polo Classic i Seata Cordoby różniły się tylko kilkoma detalami. Z kolei Polo hatchback miało nieco inne nadwozie niż Ibiza, ale wnętrza obu pojazdów były bliźniacze. W 1999 roku zmodernizowano małe samochody grupy Volkswagena, uzupełniając ofertę w … Czytaj dalej „Volkswagen Polo III facelifting – Nadwozie”

Wadą działania w grupie jest zbyt duże podobieństwo modeli, należących do poszczególnych producentów. Bryła nadwozia i stylistyka wnętrza Polo Classic i Seata Cordoby różniły się tylko kilkoma detalami. Z kolei Polo hatchback miało nieco inne nadwozie niż Ibiza, ale wnętrza obu pojazdów były bliźniacze. W 1999 roku zmodernizowano małe samochody grupy Volkswagena, uzupełniając ofertę w tym segmencie Fabią, modelem Skody. Modernizacja spowodowała znaczną poprawę parametrów i walorów samochodów oferowanych w klasie B. Bardzo ważnym posunięciem było nadanie odrębności stylizacyjnej modelom poszczególnych producentów.
Konstruktorzy Volkswagena modernizując Polo, pozostali przy poprzednim kształcie bryły pojazdu. Zmieniono tylko detale. Samochód ma teraz podwójne reflektory przednie z lustrami elipsoidalnymi, przykrytymi gładkimi przezroczystymi szkłami. Powiększony znak firmowy ulokowany na wlocie powietrza do chłodnicy częściowo wchodzi w obrys pokrywy silnika i jest wyróżnikiem stylistycznym, charakterystycznym dla nowych samochodów VW – takie rozwiązanie mają już Lupo, Golf i Bora. Wyokrągliły się i nieco przedłużyły zderzaki. W tylnym umieszczono tablicę rejestracyjną, która w poprzednim modelu była mocowana na pokrywie bagażnika. Na szczycie piątych drzwi zamontowano trzecie światło stop. W ramach korekt kształtu nadwozia bardziej zaokrąglono obrzeża błotników i zmniejszono odstępy między ruchomymi i stałymi elementami poszycia karoserii. Lepsze pasowanie drzwi i pokryw stało się możliwe dzięki wprowadzeniu technologii ciągłego spawania laserowego, która objęła ponad 45% spoin, co pozwoliło na usztywnienie nadwozia o 17% w stosunku do modelu poprzedniego i na znaczne zmniejszenie tolerancji pasowania blach.
Dla poprawy bezpieczeństwa biernego pasażerów zastosowano sztywniejsze podwójne belki wzmacniające w drzwiach, a przejmujące energię zderzenia fragmenty przednich podłużnie, progów i ramy przedniej szyby wykonano z blach o podwyższonej wytrzymałości. W podłodze pojazdu wykorzystano dodatkowe poprzeczki, podnoszące odporność nadwozia na skręcanie.
Karoseria nowego Polo wykonana jest z blach całkowicie ocynkowanych, które przechodzą skomplikowany proces zabezpieczenia antykorozyjnego przed nałożeniem powłoki lakierniczej. Dzięki temu samochód podlega 6-letniej gwarancji antykorozyjnej i nie wymaga w tym czasie żadnych zabiegów konserwujących.
Zmodernizowane Polo otrzymało całkowicie nowe wnętrze. Zestaw wskaźników pożyczony od modelu Lupo wkomponowano w łagodnie zaokrąglony pas podokienny, w którym uwagę zwraca wyodrębniona dwuczęściowa konsola środkowa. Wskaźniki nowego Polo zgrupowane są w dwóch okrągłych zestawach, okolonych imitującymi aluminium pierścieniami. Oba zestawy osłonięte są przed światłem słonecznym daszkiem, stanowiącym wycinek powierzchni kuli. Lewy wskaźnik zawiera obrotomierz i cyfrowy zegar, prawy szybkościomierz, lampki kontrolce i cyfrowy licznik przebiegu. W nocy wskaźniki podświetlone są na niebiesko, tak jak w innych nowych modelach VW, a wskazówki mają kolor czerwony.
Część górna konsoli zawiera nawiewy powietrza systemu wentylacji, miejsce na radioodtwarzacz, mały otwarty schowek na okulary, rękawiczki lub dokumenty i dwie szufladki. Lewa przeznaczona jest na monety do parkometrów, prawa kryje rozkładany automatycznie uchwyt na puszkę lub butelkę z napojem. Druga część konsoli schowana jest nieco pod tablicą przyrządów. W tej części umieszczono mały schowek na dokumenty lub płyty CD, pokrętła sterujące systemem wentylacji i zestaw przełączników uruchamiających ogrzewanie tylnej szyby, światła przeciwmgłowe, ogrzewanie siedzeń oraz zamykaną popielniczkę z zapalniczką. W poprzedniej wersji na konsoli znajdowały się przyciski elektrycznego sterowania opuszczaniem szyb, teraz przeniesiono je tam, gdzie być powinny, czyli na podłokietniki drzwi. Niestety, elektryczne sterowanie szyb nie jest wyposażeniem podstawowym samochodu.
Nowy kształt uzyskały fotele. Przednie lepiej podpierają boki tułowia i mają nieco wydłużone siedziska, a zmieniony profil oparcia kanapy tylnej zapewnia lepsze podparcie kręgosłupa w części lędźwiowej. Oprócz foteli zmieniono profile wykładzin drzwi, poprawiając położenie podłokietników i dostęp do klamek. Wprowadzone modyfikacje nadały wnętrzu lekkość, a zastosowane wysokiej jakości materiały podkreślają solidność wykonania pojazdu i jego trwałość.