Weryfikacja i wymiana tłoków silnika 1300 D/1700 D Fiat Uno

Weryfikacja i wymiana tłoków     ■    W silniku 1300 D tłoki mają sworznie tłokowe przesunięte od osi o 1 mm. W silniku 1700 D oś tłoka pokrywa się z osią sworznia tłokowego. ■    Średnica sworznia tłokowego wynosi 22 mm (1300 D) lub 25 mm (1700 D). ■    Tłoki mają po dwa pierścienie uszczelniające i … Czytaj dalej „Weryfikacja i wymiana tłoków silnika 1300 D/1700 D Fiat Uno”

Weryfikacja i wymiana tłoków

Fiat Uno silnik-26

 

 

■    W silniku 1300 D tłoki mają sworznie tłokowe przesunięte od osi o 1 mm. W silniku 1700 D oś tłoka pokrywa się z osią sworznia tłokowego.

■    Średnica sworznia tłokowego wynosi 22 mm (1300 D) lub 25 mm (1700 D).

■    Tłoki mają po dwa pierścienie uszczelniające i po jednym zgarniającym.

■    Luz zamka pierścieni tłokowych (w stanie zamontowanym) wynosi:

—    pierścień 1. (górny) 0.3…0,5 mm,

—    pierścień 2. 0,3…0,5 mm,

–    pierścień 3. 0,25…0,5 mm.

■    Luz pierścieni tłokowych w rowkach wynosi:

–    pierścień 1. 0,070…0,120 mm,

–    pierścień 2. 0,040…0,072 mm,

—    pierścień 3. 0,030.-0,065 mm.

■    Luz roboczy tłoków wynosi:

—    silnik    1300    D    —    0,040.-0,060 mm,

—    silnik    1700    D    —    0,060.-0,080 mm.

■    Różnica mas tłoków nie może przekraczać:

–    silnik    1300    D    –    ± 2.5 g,

–    silnik    1700    D    –    ± 5 g.

■    Do celów naprawczych przewidziano trzy wartości nadwymiarowe.

■    W celu zmierzenia luzów należy specjalnymi szczypcami zdemontować pierścienie tłokowe, zapamiętując ich położenie.

■    Pierścień tłokowy wsunąć w odpowiedni cylinder i określić szczelinomierzem wartości luzu zamka. Jeśli luz jest zbyt duży, to należy wymienić, komplet pierścieni na nowy, pod warunkiem, że nie są wybite rowki w tłoku.

■    Wprowadzić pierścienie w rowki i szczelinomierzem sprawdzić wartość luzu. Zbyt duży luz świadczy o wybiciu rowków i konieczności wymiany całego zestawu tłoków.

■    Jeśli luz w rowkach jest prawidłowy, to należy nowe pierścienie wprowadzić płasko do cylindrów i zmierzyć luz zamka.

■    Gdy luz zamka w nowych pierścieniach okaże się zbyt duży, oznacza to nadmierne zużycie cylindra i konieczność zastosowania nadwymiarowych tłoków.

■    Z kolei gdy luz zamka będzie za mały, można go powiększyć pilnikiem.

■    Pierścienie tłokowe mają na płaskiej stronie napis „TOP”, który określa górną powierzchnię zamontowanego pierścienia.

■    Pierścienie po zamontowaniu muszą mieć zamki przesunięte wzajemnie o 120°

■    Tłoki wkłada się do cylindrów od góry, stosując specjalną opaskę 1860605000. Wcześniej należy ścianki tłoka obficie posmarować olejem. Tłok z korbowodem wsunąć do otworu cylindra, aż opaska oprze się o kadłub, a następnie uderzając w denko trzonkiem młotka całkowicie wprowadzić tłok na miejsce.

■    Jeśli wyczuje się opór. nie wolno używać siły. ale trzeba sprawdzić, czy pierścienie weszły w rowki i dobrze przylega opaska. Używając siły, można złamać pierścień tłokowy.

■    Posmarować olejem stopy korbowodów i tak umocować pokrywy, aby wybite cyfry znalazły się z jednej strony. Nakrętki dokręcać momentem 51 N m (silnik 1300 D) lub 75 Nm (silnik 1700 D).

■    Po dokręceniu nakrętek sprawdzić łatwość ruchu korbowodu. Zacinanie się korbowodu świadczy o nieprawidłowo dobranym luzie panewki lub o błędzie montażowym.