Weryfikacja i wymiana tłoków
■ W silniku 1300 D tłoki mają sworznie tłokowe przesunięte od osi o 1 mm. W silniku 1700 D oś tłoka pokrywa się z osią sworznia tłokowego.
■ Średnica sworznia tłokowego wynosi 22 mm (1300 D) lub 25 mm (1700 D).
■ Tłoki mają po dwa pierścienie uszczelniające i po jednym zgarniającym.
■ Luz zamka pierścieni tłokowych (w stanie zamontowanym) wynosi:
— pierścień 1. (górny) 0.3…0,5 mm,
— pierścień 2. 0,3…0,5 mm,
– pierścień 3. 0,25…0,5 mm.
■ Luz pierścieni tłokowych w rowkach wynosi:
– pierścień 1. 0,070…0,120 mm,
– pierścień 2. 0,040…0,072 mm,
— pierścień 3. 0,030.-0,065 mm.
■ Luz roboczy tłoków wynosi:
— silnik 1300 D — 0,040.-0,060 mm,
— silnik 1700 D — 0,060.-0,080 mm.
■ Różnica mas tłoków nie może przekraczać:
– silnik 1300 D – ± 2.5 g,
– silnik 1700 D – ± 5 g.
■ Do celów naprawczych przewidziano trzy wartości nadwymiarowe.
■ W celu zmierzenia luzów należy specjalnymi szczypcami zdemontować pierścienie tłokowe, zapamiętując ich położenie.
■ Pierścień tłokowy wsunąć w odpowiedni cylinder i określić szczelinomierzem wartości luzu zamka. Jeśli luz jest zbyt duży, to należy wymienić, komplet pierścieni na nowy, pod warunkiem, że nie są wybite rowki w tłoku.
■ Wprowadzić pierścienie w rowki i szczelinomierzem sprawdzić wartość luzu. Zbyt duży luz świadczy o wybiciu rowków i konieczności wymiany całego zestawu tłoków.
■ Jeśli luz w rowkach jest prawidłowy, to należy nowe pierścienie wprowadzić płasko do cylindrów i zmierzyć luz zamka.
■ Gdy luz zamka w nowych pierścieniach okaże się zbyt duży, oznacza to nadmierne zużycie cylindra i konieczność zastosowania nadwymiarowych tłoków.
■ Z kolei gdy luz zamka będzie za mały, można go powiększyć pilnikiem.
■ Pierścienie tłokowe mają na płaskiej stronie napis „TOP”, który określa górną powierzchnię zamontowanego pierścienia.
■ Pierścienie po zamontowaniu muszą mieć zamki przesunięte wzajemnie o 120°
■ Tłoki wkłada się do cylindrów od góry, stosując specjalną opaskę 1860605000. Wcześniej należy ścianki tłoka obficie posmarować olejem. Tłok z korbowodem wsunąć do otworu cylindra, aż opaska oprze się o kadłub, a następnie uderzając w denko trzonkiem młotka całkowicie wprowadzić tłok na miejsce.
■ Jeśli wyczuje się opór. nie wolno używać siły. ale trzeba sprawdzić, czy pierścienie weszły w rowki i dobrze przylega opaska. Używając siły, można złamać pierścień tłokowy.
■ Posmarować olejem stopy korbowodów i tak umocować pokrywy, aby wybite cyfry znalazły się z jednej strony. Nakrętki dokręcać momentem 51 N m (silnik 1300 D) lub 75 Nm (silnik 1700 D).
■ Po dokręceniu nakrętek sprawdzić łatwość ruchu korbowodu. Zacinanie się korbowodu świadczy o nieprawidłowo dobranym luzie panewki lub o błędzie montażowym.